Fiskefad

Design: Henning Koppel

Bunden slår sig i varmen og skal spandes op, det vil sige strammes ud med en hammer, så den igen bliver helt plan. Det er endnu en af de vanskelige processer inden for sølvsmedefaget.

Ned til mindste detajle skal fad og låg nu tilpasses hinanden.

Når fadet er godkendt i form, vægt og tukkelse. skal det til slibning, som fjerner små ujævnheder og giver det en stra, silkeagtig overflade.

Og karakterisistisk for alle processerne er, at sølvet bliver hårdt, når det bearbejdes. Dér hvor hammeren rammer sølvet mod træklodsen eller jernet, slås molekylerne i sølvet sammen, hvilket betyder, at sølvet får en hårdhed, bliver overspændt. For at gøre sølvet blødt igen er det nødvendigt at gøre der rødglødende.
Glødningen foregår adskellige gange undervejs ved al sølvsmedearbejde. Hos georg Jensen med sin rigdom af håndarbejde må sølvsmeden gløde arbejdet, hver gang han har foretaget en drivning eller optrækning. For fiskefadets vedkommen glødes det ca. 10 gange.
En af de sidste faser i fiskefadets tilblivelse er slibninge. Når fadet går til slibnin, vejer det 7 kilo, efter slibningen 6,5 kilo. Slibningen udføres af særlige specialister. Det er en krævende proces, hvor den mindste fejlhånstering kan betyde, at fiskefadet ødelægges. Efter slibningen bliver fiskefadet pudset, renset og skyllet, hvorefter det forsølves med finsølv, 999 % rent sølv.
Georg Jensen-sølv har en særlig overflade. Den er ikke det man kalder højpoleret eller højglinset. Især henning Koppel var præcis i sine ønsker om sølves overflade, han ville have en spicel satin-finish, den skulle væer silkeagtig og ikke for blank.